Infolinia 8:00-16:00, pn.-pt.: 799 399 309E-mail: kontakt@programcaparol.pl

Aktualności

16.12.2019
Przegląd rynku

Historia malowania seryjnego

Wraz z Fordem rozpoczęła się era pierwszych linii montażowych, a wraz z nimi seryjna produkcja.  Na linii przedmontażowej przedmioty codziennego użytku, takie jak meble, wózki oraz pierwsze samochody, były malowane indywidualnie i ręcznie, wielowarstwowo - za pomocą pędzli lub wałków.

Photo by Renato Abati from Pexels

Zbyt wolne ręczne malowanie

Olej lniany długo schnął - zbyt długo do produkcji seryjnej. Każda część była indywidualnie malowana, zwykle dopiero po montażu. Wraz z początkiem większej serii i ilości trzeba było wymyślić coś nowego, ponieważ farba nie była wystarczająco wydajna.
Opracowano bardzo szybko schnące lakiery nitro, które ze względu na niską zawartość części stałych musiały być nakładane w kilku warstwach. Ponadto wymagały intensywnego polerowania, aby uzyskać efekt wysokiego połysku. Farby żywic alkidowych lub syntetycznych opracowane w tym samym czasie (pod koniec lat dwudziestych) przyniosły przełom w malarstwie seryjnym.

Cykl malarstwa w Europie

Zasada monochromatyczności została również utrzymana, gdy technologia wzorowana na amerykańskim Fordzie została wprowadzona w Europie przez Opla. Dzięki produkcji taśmowej wyprodukowano legendarny model 4, zwany ze względu na swój ciemnozielony kolor i przypominające gałki oczne reflektory „Leśną Żabą” (Laubfrosch). Produkcja na linii montażowej rozpoczęła się w 1923 roku. Z kolei Citroën rozpoczął produkcję Citroëna 5CV już w 1919 roku - w kolorze cytrynowo-żółtym. 
Przy dzisiejszej wielkości produkcji, niezbędny jest wysoki stopień automatyzacji i cyfryzacji procesu.
Trendy kolorystyczne w farbach samochodowych
Producenci farb zawsze starają się podkreślać stylistykę samochodów i podążać za ogólnymi trendami. Porsche sprawiło, że białe samochody są akceptowalne społecznie od około 10. Lat. Wcześniej było to nie do pomyślenia – biel była kolorem tanich furgonetek lub samochodów serwisowych. W Japonii biel była zawsze bardzo popularnym kolorem, ze względu na czystość barwy. 

Mniej warstw farby

To już dziś czyni nas bardzo wydajnymi, ale proces ten ma zostać jeszcze bardziej usprawniony dzięki nowej technologii. Systemy jednowarstwowe są życzeniem wielu - właściwie od czasów Forda. Niestety, jak dotąd nie jest to możliwe w pożądanej jakości, lecz na pewno kiedyś się to zmieni.

Tendencja w kierunku „wspólnej gospodarki” może z czasem znacznie ograniczyć paletę kolorów. Jeśli zawsze można zadzwonić, gdy potrzebujemy samochodu lub zamówić samochód poprzez aplikację – nie musi już spełniać naszych indywidualnych życzeń w zakresie koloru. Musi być bardziej funkcjonalny i przemawiać do szerokiej masy.

Źródło: https://www.farbeundlack.de/Wissenschaft-Technik/Technologien/Die-Geschichte-der-Serienlackierungen