Infolinia 8:00-16:00, pn.-pt.: 799 399 309E-mail: kontakt@programcaparol.pl

Aktualności

30.08.2018
Przegląd rynku

Dobrzy projektanci koloru reagują

W jaki sposób przewiduje się trendy dotyczące odcieni w branży samochodowej? Co na nie wpływa? Elke Dirks, projektantka kolorystyczna OEM w Axalcie, wyjaśnia, w jaki sposób mądre prognozy kolorystyczne mogą kształtować pojazdy przyszłości.

Fot. Virvoreanu-Laurentiu / pixabay

Co najważniejsze – trendy nie pojawiają się nagle i nie można ich w żaden sposób wywołać. Można za to, dzięki długofalowej, wszechstronnej analizie, wykryć je i przewidzieć. Praca Elke Dirks polega na tym, aby w ramach tej analizy odseparować mało istotne zjawiska od tych, które mogą mieć duży wpływ na branżę samochodową. Jak mówi:

Dobrzy projektanci nie tworzą trendów kolorystycznych. Po prostu reagują w odpowiednim czasie i miejscu, proponując odpowiedni kolor dla danego produktu.

Dodaje, że w przypadku rynku OEM jest to szczególnie trudne i wymaga kilku faz rozwoju i testowania. Dlatego najmodniejsze odcienie sezonu przewidywane są już na trzy czy cztery lata do przodu.

Jak analizuje się trendy?

Na czym właściwie polega ta analiza? W jaki sposób bierze się pod lupę trendy? Pierwsza metoda to monitorowanie ich w obszarach pozornie niezwiązanych, na przykład w branży meblarskiej, świecie mody, tkanin, innego rodzaju dóbr konsumenckich, i przekładanie tego później na przemysł samochodowy. Kolorystyka innych dziedzin życia oddziałuje na odcienie aut, czy tego chcemy czy nie. Dobrym przykładem takiego oddziaływania był megatrend na kolor biały, zapoczątkowany przez elektronikę i komputery. „Wirus” bieli szybko przeniósł się na samochody i obecnie kolor ten wciąż jest najpopularniejszym na światowych drogach.

Druga metoda natomiast polega na śledzeniu blisko 60 lat statystyk kolorystycznych zbieranych w raportach Axalty i wyciąganie na ich podstawie wniosków. Jak wiadomo bowiem, trendy co pewien czas wracają. Do tego, jak wyjaśnia Dirks, eksperci biorą pod uwagę czynniki specyficzne dla poszczególnych krajów, różnice kulturowe i tradycje, które mogą wpłynąć na preferencje w wyborze koloru.

Co wybierają producenci?

Działający w ten sposób specjaliści od kolorystycznych trendów ściśle współpracują z partnerami OEM. Analizują formy i linie, które mogą być podkreślone przy pomocy modnych kolorów i efektów, a także eliminują niepożądane efekty wizualne. Swoje propozycje przedstawiają następnie oddziałowi ds. kolorów producenta OEM, a tam już projektanci wybierają ostateczną paletę kolorów dla projektowanych przez siebie modeli samochodów.

W ostatnim czasie dodatkowo w kwestie koloru wmieszały się nowe technologie. Samochody posługują się systemami LiDAR, które działają lepiej, jeśli samochód jest polakierowany na jasny, bardziej odbijający kolor. Dodatkowo czyste, jasne kolory w większym stopniu kojarzą się ze zrównoważonym rozwojem i ekologią, dlatego wielu producentów preferuje je na swoich przyjaznych środowisku modelach.

Dirks zapewnia jednak, że nie oznacza to definitywnego końca ciemnych aut. Producenci pracują nad nowymi systemami, które będą wykrywać również ciemne odcienie. Kolory NIR są widoczne dla systemów LiDAR, dlatego umożliwią produkcję samochodów w szerszej gamie odcieni.

Źródło: european-coatings.com

Źródło: http://www.rynekfarb.pl/dobrzy-projektanci-reaguja-kolor-trendy-i-samochody/