Infolinia 8:00-16:00, pn.-pt.: 799 399 309E-mail: kontakt@programcaparol.pl

Aktualności

30.04.2021
Przegląd rynku

BRAKI SUROWCOWE W EUROPIE

CEPE (organizacja typu non-profit, która analizuje dane naukowe i techniczne dotyczące europejskich farb) alarmuje w związku z rosnącymi cenami surowców. W jej opinii, w sytuacji gdy rośnie presja na światowym rynku, Europa powinna zadbać o wzmocnienie branży chemicznej, nawet jeśli będzie to wymagało kompromisów w zakresie przepisów i zrównoważonego rozwoju.



Zdjęcie autorstwa freestocks.org z Pexels
Obecne problemy dotyczące surowców – jak wyjaśnia również Polski Związek Producentów Farb i Klejów oraz Brytyjska Federacja Powłok – są spowodowane wzrostem zapotrzebowania, ograniczonymi zdolnościami produkcyjnymi oraz utrudnieniami w transporcie. Jak komentuje André Vieira de Castro, prezes zarządu CEPE:
Po roku naznaczonym pandemią COVID-19 nasza branża musi się zmierzyć z kolejnym poważnym wyzwaniem. W 2021 takim wyzwaniem stały się rosnące ceny surowców.
Po pandemicznym roku gospodarka wykazuje duże zapotrzebowania na surowce, by nadrobić straty. Części z nich brakuje z powodu złych warunków pogodowych, w związku z zamknięciami fabryk lub awariami i innymi incydentami.
CEPE podkreśla, że źródłem obecnej trudnej sytuacji jest Europa i Azja, gdzie nastąpiło gwałtowne odradzanie się chińskiej gospodarki. Jak komentuje Vieira de Castro:
To ogromne obciążenie dla branży, w której cena surowców stanowi ponad połowę wszystkich kosztów. Od stycznia ubiegłego roku koszt kluczowych składników farb, takich jak żywice epoksydowe, wzrósł w Europie o 60%. Podobnie jest w sektorze rozpuszczalników, gdzie ceny acetonu wzrosły o 123%, zaś octanu n-butylu – o 91%.
Lista surowców, na które jest obecnie największe zapotrzebowanie, zawiera także m.in. poliestry, glikole polipropylenowe, kwasy akrylowe, żywice akrylowe, żywice UV, żywice poliuretanowe i liczne rozpuszczalniki. W górę poszły ceny pigmentów, takich jak biel tytanowa czy czerwony i żółty tlenek żelaza.
Przyczyną wzrostów są też problemy transportowe. Ceny ropy naftowej rosną, a wraz z nimi – koszt transportu. Pandemia COVID-19 sprawiła, że zapotrzebowanie w różnych częściach świata zaczęło się zmieniać w sposób nieprzewidywalny, co wpłynęło na ruch kontenerów, których zabrakło obecnie w kluczowych lokalizacjach. Skutkiem tego ceny kontenerów na trasie Europa-Chiny wzrosły od ostatniego kwartału 2020 roku aż o 400%.
Wg CEPE obecna presja światowego rynku powinna dać europejskim decydentom do myślenia. O ile bowiem zrównoważony rozwój to droga do przyszłości, jego idee nie mogą być realizowane bez oglądania się na światową konkurencję, zaś strategia rozwoju UE oparta jest na rewizji przepisów dotyczących chemii, które i tak należą już do najbardziej rygorystycznych na świecie. Vieira de Castro mówi:
To bardzo ważne, żeby Europa miała silną branżę chemiczną z fabrykami zlokalizowanymi w Europie, tak by mogła być samowystarczalna. W innym przypadku zagrożona będzie cała europejska gospodarka.

Źródło: CEPE, coatingsworld.com
Źródło:
https://www.rynekfarb.pl/cepe-brak-surowcow-w-europie-czas-na-zastanowienie/